Bliv behandlet for parodontitis (parodontose)

Parodontitis , tidligere kaldt parodontose, er en betændelsestilstand i tandkødet og knoglen. Betændelsen skyldes bakterier og er oftest forårsaget af en utrilstrækkelig mundhygiejne.

De første tegn på parodontitis er typisk blødende og ømt tandkæb, når du børster tænder. Det skyldes tandkødsbetændelse. Nogen mennesker oplever dog ingen symptomer eller ubehag i forbindelse med betændelsen. Derfor er regelmæssige tandeftersyn vigtige for at opdage tilstanden. Bliver tandkødsbetændelse ikke behandlet i tide, kan den gå dybere ned i vævet og udvikle sig til parodontitis.

De løse tænders sygdom

Parodontitis er en destruktiv sygdom, der rammer tandens ophængsapparat – dvs. tandkød og knoglen omkring tanden. Det er en bakterierelateret sygdom, der langsomt går ind og tærer på knoglen, der bærer tanden. I nogle tilfælde er der forsvundet så stor en mængde knoglevæv, at tanden vil blive løs og i yderste konsekvens mistes.

5 symptomer på parodontitis

Parodontitis udvikler sig for de fleste langsomt, og man vil i tidlige stadier formentlig ikke mærke meget til sygdommen. Men særligt fem symptomer bør få alarmklokkerne til at ringe.

Selvom du ikke selv opdager sygdommen i de tidlige stadier, kan den fanges tidligt til tandeftersyn og behandles.

OPlever du nogen af disse symptomer, anbefaler vi, at du kontakter os

Hvordan får man parodontitis?

Sygdommen kan opstå af flere årsager, men er i høj grad en livsstilssygdom. De to primære årsager er mangelfuld mundhygiejne og rygning. Det betyder, at du selv kan være med til at reducere risikoen for at udvikle parodontitis, hvis du sørger for at holde munden ren med regelmæssige tandbørstning og renhold af mellemrummene samt ved at stoppe med at ryge.

Gener spiller også en rolle. Du har således større risiko for at udvikle parodontitis, hvis du har familiemedlemmer, der lider af sygdommen.

Vær ekstra opmærksom, hvis du har diabetes

Risiko for parodontitis er næsten to gange højere for ukontrolleret type 2 diabetes, end for personer uden diabetes. Har du type 2 diabetes, virker dit immunforsvar ikke optimalt på grund af kronisk forhøjet blodsukker. Du har derfor svært ved at bekæmpe baketerierne i munden, og det kan udvikle sig til tandkødsbetændelse, som kan udvikle sig til parodontitis.

Klinikassistent Karina Pallesgaard hos Tandlægerne Hundebøll & Fruelund, Ulstrup

Vidste du at...

Vil du høre mere?

Hvordan behandles parodontitis?

Behandling af parodontitis omfatter i første omgang en kortlægning af sygdommens omfang. Dette gøres ved at opmåle tandkødslommerne ved hjælp af et millimetermål. Tandkødslommernes dybde er et udtryk for, hvor meget knoglen omkring tænderne er blevet nedbrudt. Det kan også være nødvendigt at få taget røntgenbilleder af tænderne for at få et mere præcist billede af sygdommens omfang.

Rensning af tænderne

På baggrund af de informationer vi får af kortlægningen, foretages selve parodontosebehandlingen. Behandlingen består af rensning og afglatning af tændernes rodoverflader, såkaldte tandrodsrensninger, hvor plak og tandsten fjernes. Er lommerne meget dybe og betændte, kan det være nødvendigt at foretage behandlingen under lokalbedøvelse. Tandrensningen skal gentages hver 3.-4. måned for at holde parodontitis i ave.

Parodontalkirurgi

I tilfælde, hvor den ikke-kirurgiske behandling ikke har haft tilstrækkelig effekt og stoppet infektionen, kan det være nødvendigt at få foretaget et skånsomt kirurgisk indgreb i form af en parodontalkirurgi.

Ved parodontalkirurgi får vi mulighed for at rense roden i de områder, der ellers ikke er mulige at komme til grundet tand og tandkød. Samtidig tilrettes tandkødet, så det bliver nemmere for dig at holde det rent efterfølgende. Formålet med operationen er at sikre længere levetid for tanden. Det foregår under lokalbedøvelse og er helt skånsomt og smertefrit.

Den største indsats er din

Parodontitis forebygges og behandles også af dig. Lige meget hvor grundigt, vi får renset tænderne, så vil behandlingen aldrig komme i mål, hvis du ikke er grundig med tandbørsten og mellemrumsbørsterne. Behandling af parodontitis bygger på en aftale mellem behandler og patient. Vi sørger for hygiejnen under tandkødet, og du sørger for hygiejnen over tandkødet. Der er ingen af os, der har succes, hvis den anden ikke overholder den aftale. Børst tænderne grundigt to gange om dagen med en tandpasta, der er effektiv mod bakterier, og samtidig booster mundens gode bakterier. Spørg din tandplejer, hvis du er i tvivl om, hvad der er den bedste tandpasta mod parodontitis.

MEn vi kan hjælpe dig

læs mere om supplerende behandling

Røntgenbillede, Tandlægerne Hundebøll & Fruelund

Den største indsats er din

Det vigtigste du kan gøre

Stoppe med at ryge. Er du ramt af parodontitis og fortsætter med at ryge, vil sygdommen forværres og knogletab og mistede tænder kan blive en realitet.

Vær opmærksom på god mundhygiejnen.
Er du i tvivl om du har den rigtige børsteteknik, så spørg endelig din tandplejer eller tandlæge, næste gang du er på klinikken.

Kom til dine regelmæssige tandeftersyn – på den måde kan vi fange sygdommen på et tidligt stadie.

Vi kan hjælpe dig med rygestop

læs mere om supplerende behandling

Vær særligt opmærksom ved tandimplantater

Hvis du har tandimplantater, skal du være særligt opmærksom på, om du har parodontitis. Rammer sygdommen også dine implantater, risikerer betændelsestilstanden at opløse knoglen omkring implantatet. Opløsning af knoglen omkring implantater kaldes periimplantitis. Hvis ikke betændelsen behandles i tide, risikerer man at miste implantater.

Tandlægerne Hundebøll & Fruelund.

Hvad sker der, hvis parodontitis ikke behandles?

Hvis man har en kronisk betændelsestilstand i munden, så forværre det andre betændelsestilstande i kroppen. Hvis sygdommen ikke bliver behandlet rettidigt eller lades ubehandlet, kan betændelsestilstanden og de bakterier, som sidder på tænderne og i vævene omkring tænderne, bidrage til sygdomme og forværring af sygdomme andre steder i kroppen.

Sammenhæng mellem sygdomme kaldes også komorbiditet. Parodontitis er associeret med betydelig komorbiditet for bl.a.:

Behandling af parodontitis forbedrer nogle af disse lidelser, da det forbedrer kroppens inflammationstilstand. Omvendt kan f.eks. ubehandlet diabetes også kan forværre din parodontitis.

Vi ønsker at skabe en positiv oplevelse for dig under dit tandlægebesøg. Vi lægger vægt på at lytte, have dig i centrum og involvere dig i processen. Det skal være trygt at komme i vores tandlægefamilie. For når det er trygt, når vi lettere vores mål sammen. Et mål om at sikre, at du kan bevare dine naturlige tænder hele livet.

Parodontitis blev tidligere kaldt parodontose eller paradontose.

Nej, parodontitis smitter ikke.

Der findes ikke medicin mod parodontitis. Det er en kronisk sygdom, men der findes gode behandlingsmuligheder, der kan bremse udviklingen af sygdommen.

Prisen på parodontitisbehandling afhænger af, hvor mange tandkødslommer med aktiv parodontitis, der skal renses i dybden. En tandkødslomme på over 4 mm, som viser tegn på aktivitet i form af blødning, skal renses i dybden. Økonomisk er det derfor favorabelt at få behandlet sygdommen på så tidligt et stadie som muligt, da det der oftest også være være færre tænder, der skal behandles. Priserne er prissat efter en overenskomstaftale mellem Tandlægeforeningen og Danske Regioner. Derfor vil behandlingen koste det samme hos alle tandlægeklinikker, da prisen hverken må sættes højere eller lavere ud fra denne aftale. Eventuel kirurgisk behandling er dog ikke omfattet denne aftale.

Der er heldigvis rigtig fint tilskud fra Sygeforsikring “danmark”. Du behøver kun være medlem af gruppe 5. Har du parodontitis og er ikke meldt ind i Sygesikring “danmark”, vil vi anbefale, at du melder dig ind.