Bidskinne

Effektiv behandling

En bidskinne kan være et vigtigt redskab for at få dig symptomfri. Bidskinnen har til hensigt at placere kæben i en bedre position, hvor både led og muskler kan slappe af og hele.

Virker din bidskinne optimalt?

Mange af vores nye patienter eller henvisningspatienter har haft en bidskinne i mange år eller har tidligere brugt en bidskinne. For nogle har skinnen ikke haft den optimale effekt, enten fordi skinnen aldrig har passet korrekt, og biddet over tid har ændret sig, så skinnen ikke passer og fungerer længere. Mange har haft en såkaldt refleksfrigørende skinne. Vi arbejder også med denne type skinner, men har også mere avancerede skinner, som vi anvender ved mere komplekse tilfælde eller hvis vores refleksfrigørende skinne ikke giver nok effekt.

Tandlægerne Hundebøll & Fruelund. 3D skanning. Bidskinne

100 % digitalt work flow

Det er slut med aftryk af tænderne. Ved fremstilling af en bidskinne skal vores tekniker bruge en kopi af dine tænder og bidforhold. Tidligere skulle vi tage aftryk af tænderne for at få denne kopi. Nu fremstilles de i rent digitalt workflow, så du slipper for ubehagelige aftryk.

Det digitale workflow tillader også, at vi kan fremstille skinnen meget mere præcist i de rigtige proportioner og positioner i forhold til tidligere, hvor det skete med aftryk. 3D-skanneren som vi bruger, kan nemlig skanne i den optimale kæbeledsposition.

Bidskinne hos Tandlægerne Hundebøll & Fruelund

en kompleks lille sag

Skinner er en kompleks størrelse, der skal passe til alle tænderne. De skal både passe til de tænder de skal sidde fast på, men også i sammenbiddet med tænderne i den modstående kæbe, men de skal også guide kæben korrekt ved bevægelse, så muskelaktiviteten sænkes og presset på muskler og kæber nedsættes. Skinnerne vil også løbende kræve korrektioner, da biddet ændrer sig i takt med at kæbeledspositionen ændrer sig. Det er derfor langt mere komplekst at fremstille en korrekt skinne end f.eks. en krone eller fyldning. Det er også derfor vi kraftigt fraråder at man benytter sig af kommercielle skinner købt på nettet eller apoteket.

Du kan godt komme af med skinnen

En bidskinne behøver ikke at være livslang behandling. For mange vil det være muligt at overføre forholdene på skinne til ens egne tænder, så disse sidder i harmoni med kæbeleddet. Det kan kræve mindre justeringer af dit bid, større justeringer eller tandretning. Nogle få patienter vil altid have behov for skinnen – også selvom biddet justeres. Det vil ofte dreje sig om patienter med meget høj tendens til natlig tænderskæren. En bidskinne kan være et vigtigt redskab for at få dig symptomfri.

Skinnebehandling og eventuelt ændring af bidforhold er altid forudgået af en objektiv undersøgelse og individuel vurdering af dig og dine symptomer. Det foregår ved en såkaldt bidfunktionel undersøgelse.

Vil du høre mere?

Har du en bidskinne, der aldrig rigtig har hjulpet på dine symptomer? Eller vågner du og er øm i kroppen eller i tænderne? Ring til os i dag for en personlig vurdering af dine bidforhold, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig.